Karlheinz Stockhausen

Karlheinz Stockhausen (1928—2007) was wellicht de belangrijkste componist van zijn generatie — een generatie die op zich een van de meest revolutionaire was in de muziekgeschiedenis. Hij en zijn collega's (John Cage, Pierre Boulez, Luigi Nono, Luciano Berio, Henri Pousseur, …) streefden ernaar een compleet nieuwe muzikale taal te creëren die niet bezoedeld was door het “culturele erfgoed” dat Europa en de mensheid tot twee wereldoorlogen heeft geleid, tot en met de Holocaust en Hiroshima. Hun voornaamste wapen zou de “seriële” techniek worden, oorspronkelijk voorgesteld door Arnold Schönberg maar dan doorgedreven tot in extremen die Arnold nooit zou hebben goedgekeurd.

Nog een wapen zou de nieuwe technologie worden van electronische reproductie, die de componist een manier bood om met het publiek te communiceren zonder verdere menselijke tussenkomst. Stockhausen was een pionier op het terrein van zowel electronische muziek op zich als van manieren om electronische muziek te verbinden met uitvoerders, naturalistische geluiden en podiumactiviteit. De stukken die we deze avond zullen horen zijn stuk voor stuk mijlpalen in de geschiedenis van de electronische muziek, doordrongen van de “vreemde schoonheid” die zijn werk zo typeert.

Zoals vele vernieuwers schreef Stockhausen talloze theoretische essays en polemieken, wat heeft geleid tot de misvatting dat zijn muziek academisch of cerebraal zou zijn. In werkelijkheid geldt daarentegen het tegenovergestelde — al zijn composities voeren ons mee naar een fascinerende klankwereld met eigen natuurwetten en cosmologie, die voor hemzelf een even grote bron van verwondering waren als voor ons. Tijdens dit concert zullen we drie van deze werelden verkennen, en zoals Stockhausen zelf zou gezegd hebben: have a good trip!

Verder lezen: Wikipedia article (Engels. Helaas houdt de nederlandse versie op in 1951.)